כישורים וחוזקות

פעילות לאיתור חוזקות - טיפוח מיומנויות של ניהול ומודעות עצמית

לכל אחד ואחת מאיתנו יש יכולות וכישורים ייחודים, למשל באומנות, בספורט מסוים, בכתיבה, בחיפוש מידע ועוד. בחלק מהכישורים אפשר להבחין בקלות ובחלק קשה יותר להבחין. התלמידים לא תמיד מודעים לכישוריהם, וכאן עלינו, מחנכות ומחנכים, להיכנס לתמונה ולעזור להם לזהות את הכישורים הייחודים להם ולשכלל אותם כך שיהפכו לחוזקות. כדאי להיעזר בנקודות האלה:

  • שימו לב לדברים שבהם התלמידים טובים באופן טבעי, לדברים שבאים להם בקלות, והאירו זאת בצורה חיובית. לדוגמה: תלמיד מצייר בפינות המחברת שלו ציורים שהוא לא מייחס להם חשיבות, אבל הם מבטאים כישרון איור שהוא למעשה אחת החוזקות שלו.
  • שימו לב להישגים הגדולים והקטנים של התלמידים, הקשורים לבית הספר, לחברים, לטיולים, למשפחה, לבית או לתחביבים. לא משנה מה אחרים חושבים על ההישגים הללו, העיקר שהתלמידים יהיו גאים בהם. מאחורי כל הישג מסתתר כוח, ואותו עלינו לנסות ולזהות.
  • בדקו מה הם התחביבים ותחומי עניין של התלמידים שלכם. אלו בדרך כלל מצביעים על החוזקות שלהם. לדוגמה, תלמידה שפעילה בצופים עשויה להיות בעלת כישורי מנהיגות והובלה.

זיהוי החוזקות מעלה את הדימוי העצמי החיובי של התלמידים ואת תחושת המסוגלות שלהם. המודעות של כל אחד ואחת לחוזקות שלהם, מאפשרת להם למצוא את מקומם הייחודי בכיתה ולתרום תרומה משמעותית לסביבתם.

פעילות לאיתור חוזקות

חשבו על אירוע שמבחינתכם נחשב להצלחה. מה היה האירוע ומדוע הוא היה מוצלח מבחינתכם? לאחר מכן חשבו – ­אילו חוזקות באו לידי ביטוי באירוע הזה? בחרו ממאגר הדוגמאות וכתבו שתי חוזקות שאתם מזהים בעצמכם:

  1. ____________________________________
  2. ____________________________________

שאלות להעמקת השיח

  • איך גיליתם בעצמכם את החוזקות האלה? (כיצד גיליתם ומתי?)

איך למדתם את זה על עצמכם?

  • בחרו חוזקה אחת מאלו שכתבתם על עצמכם. כיצד היא באה לידי ביטוי בעוד תחומים בחיים שלכם (מלבד האירוע שתיארתם)? האם אתם יכולים להשתמש בה בעוד מצבים בחיים?

 

להדפסת הדף