קרן מייעצת: עיצוב קירות הכיתה

אינך צריכה להיות בעלת כישורי עיצוב מיוחדים כדי לעצב סביבת למידה נעימה.
קרן אלימלך

לא נעים לשהות בכיתה שקירותיה ריקים… מורות בית הספר היסודי שמות דגש עצום על עיצוב הכיתה. בבית הספר שאני מלמדת בו זהו נושא חשוב עד כדי כך, שהמנהלת עוברת בכיתות דרך קבע, מעירה ומייעצת כיצד לעצב את קירות הכיתה.

את עיצוב הכיתה חשוב להתאים לשכבת הגיל של התלמידים, והוא מבוסס גם על תכנים שאת יוצרת או לוקחת ממקור כלשהו ומביאה לכיתה וגם על עבודות של התלמידים.

פינת הלאום

"פינת הלאום" היא מרכיב קבוע כמעט בכל כיתה. ברוב הכיתות הפינה כוללת לוח לאום ועליו התמונות של דגל המדינה, נשיא המדינה, ראש הממשלה, הרמטכ"ל, מילות "התקווה" ואלמנטים אחרים. יש בתי ספר שבהם כל מורה מעצבת את פינת הלאום על פי בחירתה. אצלנו בבית הספר חשוב למנהלת שנשמור על אחידוּת, ולכן פינת הלאום ממוקמת בכל הכיתות מימין ללוח, ומופיעים בה פריטים שבית הספר מזמין בעבורנו ומגיעים בערכה עדכנית. כך שהפינה זהה בכל הכיתות.

מצויים אתרי אינטרנט שניתן להוריד מהם לוח לאום מוכן, ואם תשוטטו בפורומים של מורים תוכלו למצוא רעיונות רבים לעיצוב הלוח.

ביטוי לנושאי הלימוד על קירות הכיתה

עיצוב הכיתהחשוב שקירות הכיתה ישקפו את המתרחש בכיתה. אני נוהגת לחלק את קירות הכיתה כך שכל פינה תוקדש לתחום אחד. כך, לדוגמה, בפינה שמוקדשת לתחום השפה תוכלו לתלות ביטויים, את פירוט חלקי המשפט, פירוט מרכיבי הסיפור הקצר וכדומה, בהתאם לנושא הנלמד באותה כיתה; ובפינה שמוקדשת לתנ"ך תוכלו להציג תמונות הקשורות לסיפורי התנ"ך הנלמדים באותה השנה. קישוטי קיר לפי נושאים תוכלו להכין בעצמכן או למצוא באינטרנט.

הצגת יצירות התלמידים בכיתה

חשוב מאוד להשאיר מקום רב לעבודות התלמידים. בדרך זאת הכיתה משקפת את היושבים בה, והילדים אוהבים מאוד לראות את העבודות שלהם תלויות על הקיר. בכיתה שלי מוקצה קיר שלם לעבודות התלמידים, והקיר משתנה בכל חודש בערך.

מטבע הדברים, יצירותיהם של הילדים קשורות לנושאי הלימוד. לדוגמה, למדנו על חלקי הפרח וביקשתי מהתלמידים לצייר על דף פרח שהם מצאו, להוציא מחלקי הפרח חִצים ולכתוב את שמותיהם של החלקים. יידעתי את התלמידים מראש על כך שהעבודות שלהם ייתלו על הקיר. ברגע שאמרתי שהעבודות ייתלו על הקיר, התלמידים השקיעו הרבה יותר. כל אחד רצה להתגאות ביצירה שלו. לעומת זאת, אם הם יודעים שהיצירה מקופלת ונכנסת למחברת, לא תמיד הם משקיעים בה אנרגיה רבה.

איפה מוצאים רעיונות?

אינך צריכה להיות בעלת כישורי עיצוב מיוחדים כדי לעצב סביבת למידה נעימה. כניסה לכיתותיהן של מורות ותיקות בבית הספר עשויה להעניק לך השראה. גם כניסה לרשת האינטרנט עשויה להציף אותך ברעיונות לעיצוב הכיתה. הנה, לדוגמה, קישור לסרטון המופיע ב- YouTube ובו מורה מספרת על עיצוב הכיתה שלה:

חיפוש זריז ב- YouTube או ב-Google יעלה תוצאות רבות נוספות… ולא רק רעיונות תוכלי למצוא ברשת אלא גם עיצובים מוכנים, וכל מה שתזדקקי לו הוא מדפסת עם דיו צבעוני ומכונת למינציה. אחד הדברים היפים שתגלי כאשר תחפשי חומרים ברשת הוא מורים שחולקים עם מורים אחרים את יציר כפיהם בשמחת נתינה, למשל באתר קופסת ההפתעות של מרינה. בפורומים שונים של מורים תוכלי למצוא לקראת תחילת השנה עיסוק רב בעיצוב. בפורום המורים של "תפוז" יש שתי מורות שמכינות עיצובים לפי בקשות ובהתנדבות מלאה. הן מדהימות! ביקשתי מהן כמה פעמים עיצובים לכיתה, וקיבלתי בדיוק את מה שרציתי (מכיוון שהן עמוסות, מומלץ לפנות אליהן בתקופת החופש הגדול).

חשוב מאוד להחליף מדי פעם את קישוטי הקירות – להתאים אותם לעונות השנה, לחגים, לנושאי הלימוד… התלמידים נמצאים בכיתה במשך שעות רבות , וגם הסביבה הלימודית יכולה להוסיף להם עניין.

קרן אלימלך היא מורה בבית ספר יסודי וחט"ב, מלמדת בעיקר שפה ואזרחות.